Ez a honlap nem frissül a jövőben!
Kérem látogasson meg új oldalamon:
KOMPLEX MOZGÁSTERÁPIA
4 éves kortól, akár felnőtteknek is
Mozgásterápia a tanulási nehézségek megelőzésére és oldására
A tanulás ösztöncselekvés, így örömet okoz, és arra késztet, hogy újra és újra átéljük ezt a kellemes állapotot. A gyermekek és a felnőttek jelentős része mégsem éli át ezt az örömteli helyzetet. Vajon miért?
Egy gyermek hétköznapjainak nagy részét az iskolai élettel kapcsolatos teendők töltik ki. Tanulási, magatartási problémával küzdő gyermek életét megkeserítheti a mindennapos kudarc, csalódás. Ez a kudarcélmény felnőttkorban is kísérthet! Nem kell és nem is szabad hagynunk, hogy ezt a nehéz terhet cipeljék gyermekeink, hiszen van mód a fejlődésre, változásra, például mozgásterápiával.
Gyermekeink fejlődése a mozgásfejlődéssel indul meg és egy meghatározott utat jár be: fejemelés, fordulás, kúszás, mászás, járás. Ehhez hozzákapcsolódik a beszédfejlődés: hangok, gagyogás, szavak, mondatok és végül az összefüggő beszéd kialakulása. Ideális esetben minden szakasz a megfelelő korban, megfelelő ideig tart. Probléma merülhet fel, ha valamelyik fázis kimarad, vagy túl késői életkorban indul meg. Továbbá az is fontos, hogy elegendő (se túl kevés, se túl sok) ideig gyakorolja a gyermek az adott fejlődési fázist.
Minden mozgásnak megvan a maga szerepe a fejlődésben, az idegrendszerben különböző érési folyamatokat indítanak be. Ha kimarad egy mozgásfázis, kimarad az érési folyamat is. Ezek az eltérések olyan apró működési hibákat okoznak, hogy hatásuk nagyon sokszor csak a bonyolult idegrendszeri folyamatoknál észlelhető, mint például az írás vagy az olvasás.
A tanulási nehézségeknek sokféle eredete, oka lehet. Az esetek 65-70 százalékában az idegrendszer alulszervezettsége áll a probléma hátterében. Az USA-ban élő és dolgozó Carl Henry Delacato és csoportja kidolgozott egy mozgásterápián alapuló módszert, melynek segítségével le lehet dolgozni ezt a deficitet.
Kulcsár Mihályné neuropedagógus ezt továbbfejlesztve épített fel egy rendkívül hatékony mozgásterápiás rendszert. Az elemi mozgásokat beépítette terápiájába és továbbfejlesztette azt, így az általa kidolgozott rávezető illetve nehezített mozgássorral tette teljessé. Új területeket is bekapcsolt a fejlesztésbe, kidolgozta a térérzékelés, az egyensúlyérzék, a finommozgások fejlesztésének gyakorlatsorait is.
Mozgásterápia hatékonyan segít mindazoknak, akik:
Hogyan történik a fejlesztés?
Először a gyermek teljes körű mozgásfejlettségét, idegrendszeri állapotát, meglévő készségeit, képességeit térképezzük fel. A kb. 2-3 órás felmérés során kiderül, hogy a gyermeknek mik a fejlesztendő területei. A felmérést megfelelően összeállított, változatos feladatsorral végezzük, amellyel könnyen átlátható az idegrendszer működése. Ezt egy részletes anamnézis felvétele teszi teljessé. A vizsgálat segítségével képet kaphatunk arról is, hogy a beiskolázás előtt álló gyermek kellőképpen érett-e az iskolában való helytállásra.
Ezen vizsgálat alapján összeállítható a személyre szabott fejlesztő feladatsor, mely betanulás után otthon végezhető. Ez napi kb. 20 perc elfoglaltságot jelent. A feladatok 3-4 hetente változnak, amennyiben a begyakorlás megfelelő volt. A terápia tarthat néhány hónapig, de összetettebb probléma esetén ennél lényegesen hosszabb időt is igénybe vehet.
A mozgásterápiának ellenjavallata nincs, bármilyen más fejlesztőeljárással kombinálható. A terápiával látványos sikereket érhetünk el 4 éves kortól, akár felnőtteknél is!
Tompa Andrea
tanító, szakvizsgázott pedagógus
komplex mozgásterápiás fejlesztő